Kontakt adresa:
Contact: otokstradioti@gmail.com

Potpisivanje peticije :
Sign petition: http://www.ipetitions.com/petition/otokstradioti/

_SOS_ _Why?_ _Warum ?_ _Почему ?_ _PETITION_ _PETICIJA_

13.4.09

Nenezić vidi kompromis ?

Ministar za turizam i sve živo, u intervjuu “Vijestima”, zgodno odgovara na par nezgodnih pitanja, a loptu za Tunju prebacuje Kapu komunitadi tivatske

Nekoliko vezova za neke manje jahte

• Da li je megalomanski projekat ruskih investitora na ostrvu Sveti Marko adekvatan sa stanovišta turizma i životne sredine?

Vidim da su i opština Tivat i Ministarstvo za ekonomski razvoj voljni da naprave određeni kompromis. Ukoliko je potrebno da se jedan dio iskoristi za komercijalne svrhe, tipa nekoliko vezova za neke manje jahte, onda nikakve potrebe nema za marinom, koja će se svakako nalaziti u Porto Montenegro na 500 metara morske linije. Važno je da se ne naruši vizuelni uticaj na kulturni pejzaž, odnosno da se iz svakog ugla Tivta vidi ostrvo Gospa od Milosti gdje se nalazi katolička crkva. Mislim da investitori treba da budu razumni u zahtjevima, jer su kupili jedan od dragulja Mediterana, i tamo može da se napravi nešto što je visoko ekskluzivno, ali u potpunosti saglasno sa prirodom.

D. PERUNIČIĆ

“Vijesti” 13.04.2009. MINISTAR PREDRAG NENEZIĆ NAJAVIO AGRESIVNIJU BORBU ZA BOLJU ŽIVOTNU SREDINU

Karikatura_Marina_i_apartmaniED

Neven Staničić o Tunji

U intervjuu Slobodnoj Evropi koji je vodila Jasna Vukićević, jedan od prvih potpisnika peticije, Neven Staničić još jednom argumentovano govori o potrebi sačuvanja plićine Tunje i postojećih prednosti otoka Sveti Marko i samog zaliva.

DubaiED Dubai

“Siguran sam, da ljudi u Dubaiju imaju ovakav zaliv, na pamet im ne bi padalo da rade ono što rade.

Boka i crnogorsko primorje su jedinstveni

i zaista ne vidim razloga zbog čega bi morali praviti kopije onoga što već postoji, kada je samo po sebi već dragocjeno.”

Pejzaz DubaiED Takođe Dubai

Pošto kvadrat mora?

Nakon što je javnost Tivta i Boke Kotorske žučno reagovala na planove o betoniranju mora kod ostrva Stradioti (znanom i kao Sveti Marko), država ćuti, a ruski vlasnik ostrva, umjesto planiranih hotelskih sadržaja, po inostranstvu promoviše nekretnine za tržište kojima bi urbanistički i ekološki uništio, ne samo ostrvo, nego i betonirao Jadran.

Da li su javno mnijenje i ekonomska kriza jači od interesnih veza ruskog kapitala i crnogorske pameti? Hoće li Crna Gora uskoro na tržište izbaciti i cijenu kvadrata mora? Da li se Boka može oduprijeti "budvanizaciji" i "betonizaciji"? O tim temama razgovaramo sa Nevenom Staničićem iz tivatske nevladine organizacije Evropski dom.

 
RSE: Početkom godine je bio aktualan protest građana Tivta i Boke, povodom najava da će ruski investitori betonirati ostrvo Stradioti (poznat i kao Sveti Marko). Čini se da su se zainteresovani Rusi i vlast, koja je podržala njihovu ideju, uoči izbora nekako ućutali po tom pitanju. Jesu li odustali?

Staničić: U ovom trenutku to zaista niko zagarantovano ne može reći. Toliko je kontradiktornih informacija oko tog lokaliteta i te moguće investicije da više ni sami ne znamo o čemu se radi. Veliki broj nevladinih organizacija i veliki broj svih ljudi koji imaju pravo da kažu nešto o tome, počev od Instituta biologije mora u Kotoru, pa preko Morskog dobra, dali su mišljenje da predložena studija lokacije ne odgovara ni stanju na terenu, a ni onome u šta se svi zaklinjemo, a to je neki održivi razvoj. Ono što su bili signali, ali ne i norme, da se iz Ministarstva za ekonomski razvoj odgovori na primjedbe koje smo tako zdušno poslali, nisu do sada stigle u Tivat i niko do sada nije dobio nikakav odgovor. Zato smo bili iznenađeni sa prezentacijom na sajmu u Kanu.

Studija lokacije i ono što su Rusi prezentovali u svom katalogu nemaju dodirnih tačaka, sem užasno velikog betoniranja, tako da pitamo i koliko košta kvadrat mora. Rusi su kupili ostrvo a planiraju da betoniraju 100.000 kvadrata u moru. Mi se sada pitamo koliko košta kvadrat mora i ko je ovlašćen da u ime države Crne Gore prodaje more i predviđa ga za izgradnju? Da li neko ima pravo da teritoriju Crne Gore prodaje za privatno izdavanje i iznajmljivanje, to jeste otuđenje jer su Rusi predvidjeli rezidencije kojima mogu da priđu samo vlasnici?

 Prizor VenecijaED Venecija

RSE: Čini se da je priča o ostrvu Sveti Marko dokaz da je većina onih, koji se u Crnoj Gori bombastično najavljuju kao investitori, zapravo trgovci nekretninama. Silne najave svjetskih brandova, hotela i turističkih sadržaja u stvarnosti postaju stanovi za tržište. Može li nam kriza donijeti i nešto dobro, makar kroz usporavanje te primitivne i bezobzirne devastacije jedinog resursa koji Crna Gora ima?

Staničić: Poslije prvog izlaganja studija lokacije, jedna od prvih teza je bila - hvala Bogu što dolaze krize jer se nadamo da nećete imati para da napravite to što je predviđeno. Definitivno se pokazuje da predviđena lokacija, ni infrastrukturno, ni na bilo koji način, ne može da izdrži toliko građevinskih, betonskih i ostalih radova. Kriza će sigurno uraditi svoje, ali ono što nas brine s druge strane je da Rusi ne odustaju od ove lokacije jer su je dobro izreklamirali i od nje ipak očekuju profit. Koji će rezultati biti u toj utakmici, to tek treba da vidimo?

RSE: Ostrvo Stradioti, ili Sveti Marko, je najveće ostvo u Boki Kotorskoj, koje se nalazi na svim svjetskim listama među najljepšim kulturno-istorijski vrijednim zalivima. Ako ne ovakvom vrstom crnogorso-ruske urbanizacije, o kojoj govorimo, kako mislite da treba valorizovati ostrvo, Tivatski zaliv i Boku Kotorsku?

Staničić: Ostrvo je bilo valorizovano na pravi način dok je njime upravljao Klub Mediterane, kada je tamo bilo sve namješteno u potpunom skladu s prirodom. Slažemo se da takva vrsta turizma i takav način prijema gostiju, možda u ovom trenutku više nisu aktualni, možda su i nemogući. To pitanje već pomenutog i hiljadu puta prežvakanog održivog razvoja je zaista stvar oko koje bi se konačno morali dogovoriti. Dakle niko ne očekuje da ostrvo ostane ovakvo kakvo je danas, niko ne očekuje da se može ponoviti Klub Mediterane, ali jedna doza usklađenosti sa onim što priroda i uopše Tivat i Bokokotorski zaliv mogu da podnesu, treba da postoji. To je ono što očekujemo i nadamo se da će biti ljudi koji će to da prihvate. A podrška iz čitavog svijeta je zaista veliki jer javljaju se univerzitetski profesori, počev od SAD-a do Japan, koji prate tu situaciju (Internet je danas čudo) i sve njihove analize su na strani naših očekivanja.

ProzorPetrovacED Petrovac____________________________________Foto: NB

RSE: Boka Kotorska je jedinstveni dragulj svjetske baštine, a o tome je pisao i Don Brako Sbutega. Oni koji danas imaju novac i koji crtaju planove, više vole da kopiraju Kan, Monte Karlo, Dubai. Vjerujete li da će Boka biti dovoljno žilava da se odupre "budvanizaciji" i "betonizaciji"?

Staničić: Ne znam, nadam se da hoće. Imamo jedan veliki problem u Crnoj Gori u ovom trenutku jer se urbanizmom ne bavi Ministarstvo urbanizma, kakvo postoji u svim državama koje drže do sebe. Kod nas u Crnoj Gori, zbog hiljadu i nešto razloga, urbanizam pravi Ministarstvo za ekonomski razvoj, a to je priča sam po sebi. Taj resurs, koji je crnogorska obala, ne doživljava se kao resurs koji bi tretirali urbanisti i svi oni koji planiraju prostor, nego resurs kojim Crna Gora treba da zadovolji neke sasvim druge potrebe. To su kratkoročna razmišljanja. Borimo se, a možda će nam kriza u tome pomoći, da se ipak vratimo onom izvornom i činjeničnom stanju. Siguran sam, da ljudi u Dubaiju imaju ovakav zaliv, na pamet im ne bi padalo da rade ono što rade. Boka i crnogorsko primorje su jedinstveni i zaista ne vidim razloga zbog čega bi morali praviti kopije onoga što već postoji, kada je samo po sebi već dragocjeno.

Jasna Vukićević  12.04.2009 Radio Slobda Evropa

Tunja Chedomir Rebic ED Tunja________________________________Foto: Čedomir Rebić

7.4.09

Vic o Rusu i Englezu

ILI

O OTOKU I POLUOTOKU

ovcaED

Kupio Rus otok na crnogorskom primorju i došao kod Nadležnog da vidi što bi on tu mogao graditi. Nadležni mu pokaže važeće urbanističke planove. Gleda Rus, gleda i pita:

- Vidim da je po planu predvidjena samo gradnja hotela. Bi li ja tu mogao da napravim puno privatnh luksuznih kuća, marinu i mali hotel?

- Pa znate, ne bi moglo, nije po planovima, bilo bi komplikovano. Može samo mali hotel.

- Dobro, dobro, ali koliko bi koštalo da se stvari malo pojednostave?

- Pa kad toliko insistirate...

Kupio Englez poluotok na crnogorskom primorju i došao kod Nadležnog da vidi što bi on tu mogao graditi. Nadležni mu pokaže važeće urbanističke planove. Gleda Englez, gleda i pita:

- Vidim da je po planu predvidjena samo gradnja hotela. Bi li ja tu mogao da napravim puno privatnh luksuznih kuća, marinu i mali hotel?

- Pa znate, ne bi moglo, nije po planovima, bilo bi komplikovano. Može samo mali hotel.

- Dobro, dobro, razumijem, hvala i oprostite što sam vas uznemiravao.

Kad je Englez otišao, kaže Nadležni:

- Ma vidi ti ovoga Engleza što se pravi englez, doći će on nama slijedeći put kao rus.

I izbrisa Nadležni i mali hotel koji je bio predviđen na poluotoku i oboja cijeli poluotok zelenom bojom i pomisli - „neka sada tu sadi englesku travu“.

I to mu bi malo, već docrta Rusu na otoku još jedan – vještački poluotok, sa zgradama i stanovima...

Bokez Pasiglavski

Napomene:

1) Nije vic nego slana priča, ali joj je vic u naslovu iz marketinških razloga.

2) Svaka sličnost sa stvarnim otocima i poluotocima je slučajna i ako se neki od njih prepoznaju, neka imaju u vidu ovu napomenu.

© otokstradioti

Karikatura_TunelED

3.4.09

120 GODINA ARSENALA

I 2 GODINE PORTO MONTENEGRA

ShporkeRukeED Foto: Plumber

Prije otprilike dvije godine, razgovarajući sa sa tadašnjim predstavnicima sindikata Arsenala, na tvrdnju sindikalaca da postoje i bolja rješenja za izgradnju marine, od čiste marine koju oni planiraju sa ukidanjem sinhrolifta i bilo kakvih tehničkih usluga, te da rješenje koje zastupa g. Munk upućuje na to da mu je osnovni cilj ekstra profit kroz stanogradnju, g. Korlet je odgovorio:

- „U ovom poslu g. Munku nije osnovni motiv zarada...“

- „Nego što?“ – prekinuli su ga sindikalci.

- „Ljubav prema Crnoj Gori.“ – odgovorio je g. Korlet, što je izazvalo smijeh svih prisutnih uključujući i članove njegovog tima.

Priče g. Korleta o marini na Svetom Marku, kao i o servisnoj marini pored Bonića su specijalni biseri, koji razotkrivaju smisao cijele strategije neizdrživog upropaštavanja naših, ne samo prirodnih, potencijala.

Da se ozbiljno namjerava praviti ekskluzivna marina za megajahte i mega bogataše Sveti Marko bi trebalo sačuvati da bi se ljudi imali đe poć ekskluzivno okupati u netaknutoj prirodi i eventualno im napraviti svjetski MEGA VIP restoran i MEGA VIP plažu u velikoj uvali, a ostalo ostaviti čisto prirodno sa pripadajućim morsko sportskim sadržajima i pristupom smrtnim ljudima.

Župu sa Bonićima bi se moglo napraviti ne kao novi Monako ili Dubai, već po turističkoj ekskluzivnosti kao Novi Sveti Stefan – a ne tamo praviti servisnu marinu uz pomoć šuta iz Arsenala!

Imao je g. Korlet i drugih bisera:

Veličajući do sada uloženih čitavih 50 mil. eura ( od čega, kada se odbije kupoprodajna cijena, socijalni program i ostali kupovni troškovi - ispada da je investirano samo 20 mil!), g. Korlet je nedavno za medije izjavio da za projekat Porto M. nema krize jer u njega investiraju ljudi kojima je 50 mil eura – sitnica. (logičan zaključak – oni su do sada u Arsenal investirali manje od pola sitnice, a Deripsaka je priznao da ima problema sa sićom).

U međuvremenu MACE firma koja za Adriatic Marinas organizuje i vodi poslove u Porto M. skinula je sa svoje internet prezentacije Porto M. kao jedan od projekata koji su u toku.

U slijedećem međuvremenu Deripsaka je istupio (Korlet tvrdi da nije – što je zapravo obmana jer se ne radi o Deripaskinom formalnom učešću, već o njegovom odustajanju od daljnjeg investiranja), FOUR SEASONS hotel se više ne pominje, do prije mjesec dana najavljivana izgradnja 22 apartmana u jugoistočnom dijelu Arsenala sa zavrsetkom u maju (!) je ocigledno otkazana (u maju ćemo, u junu ćemo, vidjet ćemo, jednom ćemo...iz Korletovih nanizanih izjava), i ostaje gola „marina“, goli vezovi Arsenalski, mula džabe dobijena i marsovska pustinja umjesto jednog od najvitalnijih proizvodnih pogona u CG, koji je i u najtežim vremenima izvozio znanje za čiste devize...

Vade se oni na građevinske dozvole i druge ometajuće faktore, ali ako laže koza ne laže rog – praktično ništa nije urađeno u Porto M. osim rušenja, pa ni to nije urađeno do kraja ni kako treba. Svečano otvoreno mulo 2 je loše našminkano mulo staro 100 godina, koje je trebalo služiti za marketing i abrumavanje stvarnih investitora - kupaca. Renoviranje stare pilane traje mjesecima i već duže je u zastoju. Brda ekološki problematčnog otrovnog grita su pokrivena novim zaštitnim folijama (znak da još dugo trebaju ostati na istom mjestu), stara jedrarska radiona je srušena, iako je po studiji lokacije trebala biti sačuvana, a Zavod za zaštitu spomenika kulture se uzalud protivio.

Porto4ED  Foto: NB

Prilično je nejasno što je Porto M. ponudio na skorašnjem sajmu turizma u Berlinu, malo jasnije je zbog čega je ponudio cijenu veza za 80 % nižu od svjetskih cijena za vezove u eltinim marinama, ali sasvim je jasna namjera Ministarstva turizma da kategoriše Porto M. kao elitnu marinu za jahte i megajahte a da prethodno nije usvojen – objavljen pravilnik o klasifikaciji - kategorizaciji...

Moglo je to sve bolje. Bilo je ozbiljnih predloga da se umjesto Arsenala napravi prava velika tehnička – servisna marina, što je uostalom i bilo zacrtano planom morskog dobra usvojenim 2007 god. na Skupštini CG.

(Ista skupština je usvojila i studiju o lokaciji za Porto M. kojom je bitno odstupljeno od uslova iz plana morskog dobra – otprilike kao da skupština usvoji ustav, pa onda zakon koji je u suprotnosti sa ustavom! Ali kome se žaliti – kadiji?)

Suma sumare diveloperi Porta M. nisu uspjeli naći investitore – tj. realne kupce na izmaku ere investicionostanograditeljskog buma u Crnoj Gori. Sad su stvari daleko teže jer je projekat ogromne zarade na novom gradu zatvorenih škura namjenjenom prije svega ruskom tržištu – propao. Korletov je domaći zadatak da opravdava i obećava, što mu u biti i nije težak zadatak jer ima posla sa ljudima kojima se sve loše i neispunjeno unazad može uspješno opravdati, a sve lijepo unaprijed može uspješno obećati.

Stvari su očite - Porto je zapeo već kod slova M. i trenutno je u komi, a da ne postane PORTO MORTO, trebalo bi da vrhovni carski konzilijum iskoristi investitorski vakum, malo se presabere i vidi - uoči – nadje – preispita - malo bolja i održivija rješenja – od kojih se neka odavno nude i neopravdano su bila zanemarena :

- pravljenje prave tehničko servisne marine sa zadržavanjem sinhrolifta i ev. malog doka, sa uključivanjem male brodogradnje i remonta brodova male tonaže uključujući refit jahti i mega jahti i malih i srednjih ribarskih, turističkih, vojnih brodova...

- odustajanje od masovne stambene izgradnje

- pravljenje najveće mediteranske marine sa suhim vezovima (suhi vez je najekonomičniji, najkvalitetniji i najisplativiji vez)

- projektovanje prostora i sadržaja za najveći nautički sajam na istočnom Mediteranu sa poslovnim prostorima i sadržajima za prodaju, servis i predstavništva svega što je u opticaju u nautičkom biznisu

- uklapanje turističkih i centralnih sadržaja na principima održivog razvoja

Cijeneći filantropiju i sponzorstva g. Manka, ne dozvolimo da nas korumpira sitnim poklonima koji su mali dio našega bogatstva koje mu je neko praktično poklonio.

120 godina mukotrpno stvaranog još uvijek nije sasvim uništeno – imamo ljude, znanje i prostor. Treba malo razumijevanja, truda i političke volje da bi se, ono što je sada propast, pretvorilo u novi održivi kvalitet – evropski, a naš.

Joško Luković

© otokstradioti

Korlet o Sv. Marku

Direktor Porto Montenegra Oliver Korlet

u intervjuu Vijestima o gradnji na Svetom Marku

Porto5ED Foto: NB

• Kako gledate na planove ruske kompanije Metropol na ostrvu Sveti Marko, posebno na najavljenu izgradnju velike marine od 148 vezova na otoku?

- Mislim da je Metropolov projekat izgradnje na samom ostrvu dobra stvar jer će, ukoliko to naprave kvalitetno, to pomoći promociji Crne Gore i dodaće jedan novi segment na ovdašnje tržište – visokokvalitetne kuće što je vrlo bitno za uspjeh elitnog turizma. Što se marine tiče, mislim da su tu prilično ograničeni prirodnim uslovima na ostrvu i u okolnom akvatorijumu, te da mogu napraviti samo manju marinu sa najosnovnijim sadržajima za male jahte. Međutim, i to treba učiniti na pravi način inače bi to bila šteta za sve. Nadam se da oni to razumiju, jer je izuzetno teško u uslovima kakvi su na Svetom Marku tamo bezbjedno dovesti i stacionirati jahtu dugu 100 metara o čemu se govorilo u javnosti. Marina na ostrvu za tako velike brodove, urađena na pravi način, bila bi izuzetno skupa, a nema smisla duplirati infrastrukturu. Imajući u vidu Porto Montenegro, to bi bilo kao da pored postojećeg, gradite još jedan aerodrom Tivat što je besmisleno.“

O betoniranju mora kao izvoru ekstraprofita ne kaže ništa. Ne kaže ništa ni o ekologiji i dragocjenim a ograničenim bioresursima Boke, koji su i do sada mamili mnoge nautičare da uplove i zadrže se u tivatskom zalivu pa makar i na sidru. Ne kaže ništa o jedinstvenom skladu tivatskog arhipelaga koji upravo nautičarima nudi puni doživljaj, a koji bi pretjeranom urbanizacijom bio uništen. Razmatra ekonomsku i funkcionalnu stranu kao da je to pitanje garažnog prostora u prenaseljenom centru nekog velegrada.

Što kaže o svom poslu ?

U razgovoru za „Vijesti“, Korlet je obećao da će prva faza nove marine za mega-jahte biti otvorena početkom juna,…Razlog više je i činjenica što se ja prvog vikenda u junu ženim i marina mora biti otvorena jer mi dolazi 250 gostiju iz cijelog svijeta, kojima moram pokazati što ja to ovdje radim već tri godine.

Do sada smo investirali preko 50 miliona eura, a do kraja ove godine uložićemo još toliko.

Upravo smo u postupku zapošljavanja desetak ljudi koji će raditi u marini, a već imamo i poseban desetočlani tim koji će voditi funkcionisanje marine. Svi oni, osim direktora marinskih operacija Tonija Brauna su mještani – stanovnici Tivta i to je tek početak otvaranja novih radnih mjesta za lokalno stanovništvo koje donosi Porto Montenegro.

….

U Tivtu u blizini postojećeg malog brodogradilišta za jahte Navar u Bonićima postoji jedna za nas interesantna lokacija koja je nedavno ponuđena na prodaju. Mislim da bi to bilo izvanredno mjesto za manji remontni kapacitet za jahte dužine do 40 metara.

...

Dakle, za 3 godine potrošeno 50 milona, zaposleno 10 Tivćana sa planom za još 50M/10z uskoro !?

I još malo betonske obale u produžetku Bonića ...

Kompletan tekst intervjua

Porto3ED

BranZZin@entar.Com

Postavlja se pitanje:

-Ima li u Porto Montenegru dovoljno šuta da se naspe i izbetonira sva obala Tivta, od Belana preko Bonića i privredne zone do Kalardova i dalje ?

Ako ima onda su uzalud svi planovi morskog dobra, sva upozorenja od instuta za biologiju mora. Uzalud se donose novi ekoloski zakoni i uzalud će biti želje dobrih i pametnih ljudi i Evrope da nam sačuvaju bar nešto od ove prirodne obale !

Karikatura_Nishta_od_EU_ED